Pustolovi moderne umjetnosti (Boema, 1900.-1906.)

Pustolovi moderne umjetnosti (Boema, 1900.-1906.)

S01E03 - Les aventuriers de l’art moderne

28.6. 18:05
HRT 3
55 minuta

Na Montparnasseu, strani umjetnici, koji su s istoka pobjegli ponajviše zbog antisemitizma, skapavaju od gladi. Neki od njih, poput Marca Chagalla, žive u la Ruche. Chaïm Soutine siromašniji je od svih. Lice mu zablista tek onda kad njegov prijatelj Modigliani, velikodušni talijanski slikar, otvori vrata kavane Rotonde. U Rotondei susreću Guillaumea Apollinairea, koji se ranjen vratio iz rata, Maxa Jacoba i mladog pjesnika Jeana Cocteaua. Ovaj posljednji sanja samo o jednom: spojiti Picassa i trupu Ballets russes Sergeja Djagiljeva. Uspijeva, i 18. svibnja 1917. u Chateletu kritika razapinje balet Parade. Pet tjedana poslije, na Montmartreu, Apollinaire je predstavio Tirezijine sise, podnaslovljene - nadrealistička drama. Tad je rođena riječ ”nadrealizam” koja se proširila svijetom. To je vrijeme ljubavi. Apollinaire se oženio Jacquelineom koju je upoznao u bolnici, a Picasso mladom ruskom balerinom Olgom. Modigliani se zaljubio u lijepu Jeanne. Rat je taman završio. Apollinaire se žali da osjeća groznicu. Prijatelji su se brže-bolje sjatili oko njega. Umro je 9. studenog 1918. od španjolske gripe. Što se tiče Modiglianija, i on sve više kašlje. 24. četvrtog siječnja 1920. podlegao je tuberkuloznom meningitisu. Sljedeći dan se trudna Jeanne bacila kroz prozor. Od Montparnassea do Montmartrea, umjetnici, trgovci i modeli, svi su tugovali.

Dodatne informacije
Snimi
Snimi seriju

Epizode

Season 1
S01E03

Les aventuriers de l’art moderne

28.6. 18:05, HRT 3, 55 minuta

Les aventuriers de l’art moderne

Na Montparnasseu, strani umjetnici, koji su s istoka pobjegli ponajviše zbog antisemitizma, skapavaju od gladi. Neki od njih, poput Marca Chagalla, žive u la Ruche. Chaïm Soutine siromašniji je od svih. Lice mu zablista tek onda kad njegov prijatelj Modigliani, velikodušni talijanski slikar, otvori vrata kavane Rotonde. U Rotondei susreću Guillaumea Apollinairea, koji se ranjen vratio iz rata, Maxa Jacoba i mladog pjesnika Jeana Cocteaua. Ovaj posljednji sanja samo o jednom: spojiti Picassa i trupu Ballets russes Sergeja Djagiljeva. Uspijeva, i 18. svibnja 1917. u Chateletu kritika razapinje balet Parade. Pet tjedana poslije, na Montmartreu, Apollinaire je predstavio Tirezijine sise, podnaslovljene - nadrealistička drama. Tad je rođena riječ ”nadrealizam” koja se proširila svijetom. To je vrijeme ljubavi. Apollinaire se oženio Jacquelineom koju je upoznao u bolnici, a Picasso mladom ruskom balerinom Olgom. Modigliani se zaljubio u lijepu Jeanne. Rat je taman završio. Apollinaire se žali da osjeća groznicu. Prijatelji su se brže-bolje sjatili oko njega. Umro je 9. studenog 1918. od španjolske gripe. Što se tiče Modiglianija, i on sve više kašlje. 24. četvrtog siječnja 1920. podlegao je tuberkuloznom meningitisu. Sljedeći dan se trudna Jeanne bacila kroz prozor. Od Montparnassea do Montmartrea, umjetnici, trgovci i modeli, svi su tugovali.

O emisiji

Montmartre, početak stoljeća. Max Jacob, mladi pjesnik bez prebijenog novčića, kao i mnogi drugi umjetnici toga doba, doselio se u Pariz kako bi ondje uživao u većoj slobodi. Kod trgovca umjetninama Ambroisea Vollarda otkrio je radove slikara koji se zvao Pablo Picasso. Oduševljen platnima, ubrzo je postao njegov prijatelj. Godine 1904. dvojac je upoznao Guillaumea Apollinairea, pjesnika, erudita i hedonista. Tom je društvu, kojem su se ubrzo pridružili slikari Maurice de Vlaminck i André Derain, trebalo mjesto gdje će stanovati i raditi. Picasso ga je našao na Montmartreu: staru tvornicu klavira koju je Max nazvao Bateau-Lavoir. I život je krenuo. Usred svojeg kaosa Picasso je proživio burnu vezu s Fernande Olivier. Apollinaire je tiranizirao mladu slikaricu Marie Laurencin. Navečer su obilazili barove i bančili do jutra. Godine 1906. potekao je pjenušac! Vollard i društvo ljubitelja umjetnosti La Peau de l’Ours otkupili su Picassova platna. Među gostima Bateau-Lavoira našli su se i kolekcionari Gertrude i Léo Stein. Svaku subotu primali su u svojem stanu slikare i pisce. Ondje je Gertrude promatrala Matissea i Picassa: jedan je bio čistunac, a drugi bonvivan. No Matisse je znao i šokirati. Na Jesenskom salonu 1906. njegova djela živih boja izazvala su podsmijeh i bijes. Rodio se fovizam. Iste je godine briljirao s još jednim monumentalnim djelom: Radošću života. U Bateau-Lavoiru Picasso je radio: spremao je odgovor Matisseu.