
Jedno djelo: Josip Vaništa - Beskonačni štap / U Počast Manetu
S03E07 - Episode 7
Miljenko Horvat, putujući surovim i veličanstvenim krajolikom zapadne obale Irske, snima fotografiju pod nazivom "Gorgonska polja". Pridjev "gorgonski" ovdje označava pripadnost skupini istomišljenika koja se pod imenom toga mitološkog bića početkom šezdesetih godina okupila i djelovala u Zagrebu. I kao što je u mitologiji Gorgona istodobno prekrasna i zastrašujuća, tako i ova fotografija istodobno pobuđuje osjećaj zadivljenosti i egzistencijalne jeze. Ona snažno utjelovljuje pogled u ono što su gorgonaši nazivali tamnim sastojcima gorgonske misli: apsurd i prazninu.
More informationEpisodes
Episode 8
"U roku od nekoliko mjeseci došao sam takoreći do kraja, to jest do crno-bijele slike, do meandra od kojeg se dalje jednostavnije ne može", zapisao je Julije Knifer. To se dogodilo 1960. upravo na slici koju je uz naslov Meandar obilježio brojem 1. Ova je slika prekretnica, ali i svojevrsni putokaz svim budućim meandrima. Od tada Knifer ustrajno ponavlja isto: crno-bijele vertikalno-horizontalne plohe koje teku u kontinuitetu ili se prekidaju pa opet nastavljaju na istoj ili idućoj slici. Autorice i urednice: Evelina Turković i Ana Marija Habjan Autorica teksta: Radmila Iva Janković Montažeri: Staša Čelan i Bogdan Tankosić
About show
Pozlaćeni stolac na čijem su sjedištu odloženi cilindar i štap instalacija je koju je Josip Vaništa napravio 1961. godine. Stilski stolac, kao i štap i cilindar, simboli aristokratske elegancije s kraja 19. stoljeća, tada su već odavno bili izvan upotrebe. Sam štap je i neobično dugačak, s dva drška na oba kraja. Na njega se ne može osloniti te je kao pomoć pri hodanju - besmislen. Vrijeme nastanka ove instalacije poklapa se s djelovanjem umjetničke grupe Gorgona čiji je Vaništa aktivan član te jedan od osnivača, a u čijim je djelima često prisutan humor i autoironija.